יום חמישי, 15 במרץ 2012

איך אילפתי כלבות רוצחות חתולים לאהוב חתול

פושקין בתקופת הטיפוס על העץ...
יש לנו בבית שלוש כלבות שרוצחות חתולים. יותר מפעם אחת הרמתי גופות של חתולים אומללים שנקלעו לחצר המגודרת שלנו.

כל זה לא מנע מפושקין למצוא אותי יום אחד.

פושקין הוא החתול שלנו.

ערב אחד יצאתי לזרוק את האשפה. יללה קטנה משכה את תשומת ליבי, ופושקין (שאז עוד לא קראו לו פושקין) התחכך לי ברגל. גור קטן וחמוד. הרמתי את הגור וחיבקתי אותו. אני אוהבת מאוד חתולים. רציתי נורא לקחת את הגור הביתה ולהציג אותו למשפחה, לאמץ אותו, לתת לו לאכול.

אבל הכלבות....

העזתי והבאתי את הגור הקטן הביתה. הכלבות ישר זיהו ריח שנוא וניסו להתנפל עלי. החבאתי אותו בתוך המעיל. את הכלבות הוצאתי לחצר. כל המשפחה רצתה מייד לאמץ את הגור. קראנו לו פושקין, ורצינו שהוא ישאר.

אבל הכלבות....

ואז החלטתי לאלף אותן להסתדר איתו. לא ידעתי כיצד אעשה זאת, אבל החלטתי שכך יהיה. וזה עבד, ואפילו די מהר. רציתי לשתף אתכם בסוד כיצד.

פושקין (המכונה גם פושקימו)

שלב 1:
אל תכפו קשר
כל חיה חדשה שנכנסת לבית צריכה זמן להתרגל אליו ואל יושביו, ובעיקר חתולים. אפשרו לחיה החדשה "זמן איכות" של יום או יומיים לפחות בלי הדיירים הולכי על ארבע הוותיקים. רק לאחר שהחיה התרגלה קצת למקום המגורים החדש תוכלו להתחיל להרגיל אותה לחברים החדשים, ואת החברים החדשים אליה.

שלב 2:
תנו לחיות לרחרח
הדרך הטובה ביותר לבעלי חיים להכיר, להתוודע ולהרגע היא באמצעות הריח. בשלב זה עליכם לאפשר לכל חיה להריח את החיה השניה - אך בלי שיהיה מגע פיזי ביניהן או קשר עין כלל. כיצד עושים זאת? קחו למשל מגבת או בד, חכחו אותו בפרווה של הכלב ותנו לחתול להריח תוך כדי שאתם מלטפים או מאכילים אותו. עשו גם ההפך. תנו לכלב להריח לכם את היד לאחר שאתם מלטפים את החתול ולטפו אותו תוך כדי. כך, הכלב יקשר את הריח לאהבה וליטוף מצידכם.

שלב 3:
אפשרו קשר עין ממרחק
הדרך הטובה ביותר לאפשר קשר עין היא דרך זכוכית. אצלנו למשל, הכלבים התבוננו בחתול מבעד לחלון זכוכית גדול המשקיף לחצר. הן עמדו בחוץ והוא בפנים. מדי פעם הן נבחו והשתוללו למראה החתול, אך בכל פעם שעשו זאת הן שמעו ממני רעש שהפחיד אותן (הדרך הטובה ביותר לאלף כלב היא להרעיש או לצעוק צעקה קטנה, למחוא כף בקול וכדומה - לעולם לעולם לא להכות!). גם לפושקין נדרשה הסתגלות: בכל פעם שהוא ראה את הכלבות בחלון הוא קפא מפחד. לאט לאט הוא התרגל.

שלושת השלבים הללו אורכים כמה ימים. קחו את הזמן. אם אין לכם חצר, סיגרו את אחד מבעלי החיים בחדר למשך פרק הזמן הנדרש להסתגלות זו.

שלב 4:
מפגש פיסגה
כעת תוכלו להפגיש פיזית בין הכלב והחתול. חשוב מאוד שהכלב יהיה קשור ברצועה קצרה מאוד כך שתוכלו לשלוט בו אם הוא משתולל. אפשרו לכלב ולחתול לעמוד זה ליד זה ממרחק בטוח, כאשר בכל פעם עליכם לצמצם את המרחק לאט לאט. תנו חיזוק שלילי לכל איום, נהמה או נביחה וחיזוק חיובי כל עוד הכלב נשאר רגוע. לטפו את הכלב ללא הרף.

אם יש לכם יותר מכלב אחד עליכם לדאוג להפגיש כל כלב בנפרד ולא שניים יחד. לכל כלב מאפיינים משלו ומעמד שונה בלהקה. כלבים יתנהגו אחרת מול חתול כשהם לבד ואחרת כשהם בלהקה (גם אם הלהקה מונה רק שני כלבים).

לאט לאט קרבו בין שני הניצים ואפשרו ריחרוח הדדי - אך המשיכו להחזיק את הכלב ברצועה או לאחוז אותו בקולר כל העת. היזהרו מאוד מכלבים שעלולים לתת פשוט ביס אחד לחתול. אל תקחו צ'אנסים.

חשוב מאוד להבהיר לכלב שאתם האלפא כשהחתול בסביבה, ושעליו להישמע לכם כל העת.

אפשרו לכל כלב להתרגל לחתול, ולחתול להתרגל לכל כלב. רק לאחר מכן אפשרו לכלבים להיות יחד עם החתול. השגיחו בשבע עיניים, אם אפשר בקשו ממישהו נוסף להשגיח. גם אם הכלב נראה לכם רגוע, אל תקחו צ'אנסים.

שלב 5:
יציאה לחיים האמיתיים
גם אם הכלבים התרגלו לחתול בבית, זה לא אומר שבחצר יהיו לו חיים קלים. החצר היא טריטוריה אחרת, ועליכם לעבור תהליך אילוף מזורז גם שם. הוציאו את החתול ואפשרו לו להתרגל לחצר ללא הכלבים. הוציאו בכל פעם כלב אחד לחצר והשגיחו.

אמנם פושקין שלנו טיפס על כמה עצים בדרך, אבל זה היה שווה את זה...

והאמינו לי: זה עובד!

כיום פושקין ושלוש הכלבות חיים יחד בשלום. נכון, הם לא מתים אחד על השני, מדי פעם אחת הכלבות נוהמת עליו אם הוא מתקרב לה לצלחת האוכל, אך בסך הכל הם חיים יחד בשלווה ובנחת...

עשיתי את הלא יאומן! גם אתם יכולים!

שלכם,

רות האפרתי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה